Praca niewątpliwie stanowi dużą część naszego życia, zresztą potrafimy poświęcać jej tygodniowo minimum albo aż 40 godzin. Dla wielu z nas stanowi ona bardzo ważną wartość – nie tylko jest źródłem utrzymania, ale także pasją, której się całkowicie oddajemy oraz w którą wkładamy całe swoje serce. Często praca wiąże się również ze sporą liczbą obowiązków. Z tego powodu trudno nam pogodzić ją z naszym życiem prywatnym, a w tym rodzinnym i towarzyskim. Zadajemy więc sobie pytanie: jak pogodzić te dwie rzeczy? Ten artykuł pomoże rozwiać Twoje wątpliwości!
Pojęcie work-life balance – czym ono jest?
W celu odpowiedzi na wcześniejsze pytanie należałoby najpierw wytłumaczyć, czym jest work-life balance. Jest to właśnie nic innego jak praktyka zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Termin ten użytkuje się już od poprzedniego wieku, jednakże początkowo był on rozumiany w zupełnie inny sposób. Niegdyś bowiem pojęcie work-life balance opierało się po prostu na nieobecności konfliktu między pracą zawodową a życiem prywatnym. Choć nadal jest w tym nieco prawdy, obecnie w większym stopniu stawia się na umiejętność godzenia tych dwóch elementów. Oznacza to, iż ani praca, ani życie prywatne nie powinny na siebie wzajemnie oddziaływać, a na każdą z tych rzeczy poświęcamy podobną część naszego życia. Termin work-life balance dosłownie zakłada zatem, że konieczne jest znalezienie równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym.
Co jest ważniejsze – praca czy życie prywatne?
Odpowiedź na tego typu pytanie jest bardzo subiektywna. Dla niektórych praca jest wszystkim, a ich życie opiera się tylko i wyłącznie na niej. Natomiast dla innych stanowi ona niemalże wyłącznie źródło utrzymania, dlatego też ważniejszą rolę w ich przypadku odgrywa życie prywatne – to właśnie z niego czerpią radość. Niestety we współczesnym świecie nadal może zdarzać się tak, że choć nie lubimy swojej pracy, jesteśmy często zmuszeni poświęcać się jej w stu procentach i nie posiadamy wręcz życia osobistego, a tym bardziej towarzyskiego. Ilu ludzi, tyle przypadków, więc nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, co tak naprawdę powinno być ważniejsze. Każdy posiada inne priorytety i choć może nie zawsze są one prawidłowe, wskazują jednak na to, co faktycznie jest dla nas istotne w życiu. W przypadku osób posiadających rodzinę, zazwyczaj to właśnie ona stanowi dla nich najważniejsze ogniwo. Dlatego też takie osoby w szczególności starają się zachować popularny work-life balance, aby jednak zawsze znaleźć czas dla swoich bliskich.
Wskaż sobie cel i granicę
Aby móc znaleźć pewną równowagę między życiem osobistym i zawodowym, trzeba najpierw wyznaczyć sobie dwa ważne aspekty, a konkretniej cel i granicę. Cel w głównej mierze dotyczy pracy i jest on wręcz konieczny, jeśli pracownik chce być aktywny zawodowo przez długie lata. Ponadto jest on motywujący i pozwala wyznaczyć swoją ścieżkę kariery. Jednakże cele mogą dotyczyć również życia prywatnego, które z reguły określamy mianem marzeń. Takie działanie może sprawiać, że praca staje się istotniejsza niż nasze życie osobiste, gdyż jest bardziej skonkretyzowana oraz ma po prostu sens ze względu na określony cel. Warto zatem wiedzieć, iż cele powinniśmy sobie stawiać także poza życiem zawodowym. Poza tym zawsze trzeba też pamiętać o wyznaczeniu wyraźnej granicy, do której będziesz się stosował w kwestii pracy. Powinna być ona nieprzekraczalna. W głównej mierze taka granica dotyczy czasu wykonywania pracy. Wielu ludzi ma bowiem problem z “zabieraniem pracy do domu”. Obowiązki wykonywane w jej zakresie powinny być wykonywane wyłącznie w godzinach pracy. Jeśli nie wyrabiasz się z ilością zadań, być może problem stanowi zła organizacja czasu.
Jak osiągnąć równowagę?
Jak się okazuje, rozdzielenie życia zawodowego od prywatnego nie zawsze jest łatwe, jednak nigdy nie jest niemożliwe do zrealizowania. Ważną kwestię stanowi właśnie odpowiednia organizacja czasu. Dzięki prawidłowej delegacji zadań jesteśmy w stanie uporać się ze wszystkimi obowiązkami w ciągu tych 8 godzin pracy. Jeśli jednak będzie to konieczne, lepiej zostać w firmie lub biurze godzinę lub dwie więcej niż odkładać na później rzeczy, które muszą być jak najszybciej wykonane. Nigdy nie zabieraj pracy do domu, ponieważ powinien być on miejscem odpoczynku oraz spędzania wolnego czasu z rodziną. Wracając z pracy z wciąż nie wykonanymi zadaniami, możesz mocno rozczarować swoich bliskich. Poza tym praca w domu już nie będzie tak efektywna i pochłonie o wiele więcej Twojego “wolnego” czasu. Niewskazane jest także zabieranie problemów osobistych do pracy – one również mogą sprawić, że będziesz mniej wydajny, a w konsekwencji nie dasz rady zrealizować wszystkich postawionych sobie zadań. Pamiętaj o tym, że praca ma być tylko i wyłącznie pracą. Dotyczy to także życia osobistego. W wolnym czasie staraj się nie roztrząsać problemów związanych z karierą. Jeśli postępujesz na odwrót, nigdy nie uda Ci się pogodzić ze sobą tych dwóch rzeczy. Warto też zrezygnować z pracy w weekend, jeśli jej charakter na to pozwala, gdyż takie działanie prowadzi najczęściej do wypalenia zawodowego. Może ono również charakteryzować się tym, że w każdą niedzielę myślimy już o nadchodzącym poniedziałku i związanym z nim powrotem do obowiązków. Takie zamartwianie nie pozwala w pełni się odprężyć oraz cieszyć wolnym czasem. Niekorzystny jest dla nas także stres związany z pracą, który potrafi znacznie odbijać się na naszym życiu prywatnym. Jeśli potrafi on nawet ograniczać Twoje codzienne funkcjonowanie, być może powinieneś pomyśleć o zmianie stanowiska. Nigdy jednak nie należy zapominać o tym, jak ważny jest zdrowy sen. Work-life balance polega bowiem także na takiej organizacji czasu, która pozwala Ci w pełni wypocząć. Treściwy sen nie tylko zadba o Twoją większą efektywność w czasie pracy, ale także pomoże zredukować poziom stresu. Dlatego warto już dziś wymienić materac w swoim łóżku na model o lepszej jakości. Pod tym linkiem https://sleepinghouse.pl z pewnością znajdziesz dla siebie produkt, który spełni wszystkie Twoje oczekiwania względem wygody oraz innych osobistych potrzeb. Ponadto jeśli chcesz faktycznie osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, musisz zacząć od zmiany swojego toku myślenia. Kwestia work-life balance dotyczy bowiem w szczególności podłoża psychicznego. Jeśli nadal będziemy uwarunkowywać nasze działania starymi schematami, raczej nie uda nam się pogodzić pracy z życiem osobistym. Na tej stronie https://lifestylebalance.pl/ znajdziesz natomiast więcej wskazówek dotyczących samorozwoju i organizacji czasem w życiu codziennym.
Trzymanie się zasad work-life balance zdecydowanie ułatwia życie. Choć z początku może być nam trudno ograniczyć działania związane z wykonywaną pracą, a w szczególności zmienić swój sposób myślenia, to z czasem przekonamy się, że podjęliśmy naprawdę dobrą decyzję. Poza tym work-life balance pozwala również cieszyć się zdrowiem psychicznym.