Sen dla każdego człowieka jest bardzo ważny. To właśnie podczas odpoczynku nasz organizm się regeneruje i przygotowuje na następny dzień pełen wyzwań. Pamiętaj, że sen stanowi aż ⅓ doby, więc warto zadbać o to, aby był on odpowiedni! Koniecznie przeczytaj poniższe wskazówki, które pomogą Ci sprawić, aby Twój sen był zdrowy! Co robić przed położeniem się do łóżka? Co zrobić, jeśli mam problem z szybkim zasypianiem? Co może pomóc wyciszyć mój organizm? Czego nie jeść, a co jeść przed snem? Tego wszystkiego dowiesz się poniżej!

Zdrowy sen

Sen to czynność fizjologiczna, która zajmuje nam najwięcej czasu. Statystycznie człowiek żyjący około 80 lat, przesypia ich ponad 25. Jest to ogromna liczba i większość osób nie potrafi zrozumieć, że sen jest bardzo ważny dla każdego człowieka. Zdrowy sen – jaki to?

Zdrowy sen powinien trwać co najmniej 7 godzin!

Myślenie, że spanie po 5 godzin dziennie i picie kawy jest zdrowe, jest bardzo błędnym myśleniem. Napoje zawierające kofeinę w żaden sposób nie zastąpią zdrowego i długiego snu. Wiadomo, że od czasu do czasu różne sytuacje wymagają szczególnego potraktowania, ale pamiętaj, że niedosypianie przez dłuższy czas może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, o których dowiesz się nieco niżej!

90-minutowe cykle

Zdrowy sen - jaki to?Nie każdy wie o tym, że sen nie jest jednostajną czynnością i składa się z kilku faz, a każda z nich jest inna od poprzedniej i następnej. Nazywane są one cyklami i powtarzają się kilkakrotnie podczas całego spoczynku. Jeden cykl trwa właśnie około dziewięćdziesięciu minut, a składa się z czterech stadiów snu NREM oraz późniejszej fazy snu – REM.

  • faza snu NREM– inaczej nazywany jest snem bez szybkich ruchów gałek ocznych lub snem wolnofalowym. Dzieli się on na 4 etapy. Pierwszy z nich polega na stopniowej utracie świadomości, człowiek przestaje zwracać uwagę na bodźce zewnętrzne. Charakterystyczne dla tej fazy jest to, że sen jest bardzo płytki. Drugi etap polega na powolnej utracie świadomości. Obniża się też częstotliwość fal mózgowych. Dodatkowo gałki oczne przestają się ruszać. Co ciekawe, na tym etapie człowiek nadal może się łatwo wybudzić. Trzeci etap polega na spadku ciśnienia krwi, napięcia mięśni i temperatury ciała. Oddech staje się regularny. Ostatnia faza przeplata się z fazą REM. Na tym etapie człowiek może zacząć śnić!
  • faza REN– charakteryzuje się szybkimi ruchami gałek ocznych. Jest to sen głęboki, wtedy też najczęściej śnimy. W tej fazie dochodzi do całkowitego rozluźnienia mięśni. Ciekawe jest to, że podczas fazy REN na długo zapamiętujemy informacje z poprzedniego dnia. Jeśli to właśnie w tej fazie się obudziliśmy, to nadal będziemy pamiętać, co nam się śniło. Gdy ten cykl się skończy, to cały proces powtarza się od początku.

Teraz pojawia się pytanie: jak ustawiać budzik, aby rano czuć się wyspanym? Jeśli chcesz się wyspać, to najlepiej będzie, jeśli ustawisz budzik tak, aby przespać od 4 do 6 cykli snu na dobę. Najlepiej będzie, jeśli obudzisz się między cyklami, ponieważ to właśnie wtedy Twój mózg jest najbardziej aktywny, a Ty czujesz się mniej ospały i masz więcej energii na wyzwania nowego dnia. Teraz już wiesz, że cykl snu trwa 90 minut, więc najlepiej będzie, jak będziesz spać jej wielokrotność. Koniecznie dodaj do tego czasu około 15 minut, które potrzebne wykorzystasz podczas zasypiania!

Najlepsza pozycja do spania

Każdy z nas ma swoją ulubioną pozycję do spania, której nie zmienia już od kilku lat. Ważne jest, aby wybrać właśnie taką, która nam odpowiada, ponieważ pamiętaj, że podczas snu spędzasz wiele godzin w tej samej pozycji. Jeśli zaśniesz w niewygodnej pozycji, to rano możesz obudzić się z odczuwanym bólem w jakiejś części swojego ciała, co nie jest zbyt przyjemne. Najzdrowszą pozycją do spania jest ta na boku. Dzięki niej Twój kręgosłup jest prosty, a Twoje organy nie odczuwają nadmiernego nacisku. Spanie na boku sprawia, że łatwiej jest Ci oddychać, więc nie będziesz chrapać. Jeśli często dokucza Ci zgaga, to spanie na lewym boku jest dla Ciebie najlepszym wyborem.

Alkohol a sen

Faktem jest, że alkohol ma działanie rozluźniające i usypiające, jednak wypicie drinka lub lampki wina przed snem, nie jest zbyt dobrym pomysłem. Napoje zawierające alkohol pomogą Ci zasnąć, ale będzie to sen bardzo płytki, a rano obudzisz się mało wypoczęty. Dodatkowo może boleć Cię głowa. Lepiej, abyś wieczorem wypił napar z melisy, który ma działanie relaksujące, wyciszające i usypiające.

Kolacja przed snem

Zacznijmy od tego, że Twój ostatni posiłek przed snem powinien nastąpić około 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka. Wtedy organizm ma jeszcze czas, aby przetrawić spożyte jedzenie. Faktem jest, że w nocy jelita również trawią wcześniej zjedzone dania, ale znacznie lepiej im to idzie, kiedy człowiek jest w pozycji pionowej. Jedzenie kolacji bezpośrednio przed snem może powodować odkładanie się tłuszczu w organizmie, ponieważ perystaltyka jelit w nocy zwalnia i organizm, zamiast spalać kalorie, to przechowuje je w postaci tłuszczu. Ważne jest również to, co jesz na kolację. Powinny to być lekkie produkty. Koniecznie unikaj fast-foodów i słodyczy oraz ciężkostrawnych potraw, takich jak grzyby czy kapusta.

Konsekwencje niezdrowego snu

Nieodpowiedni sen może mieć bardzo przykre konsekwencje. Może pojawić się zwiększony stres oraz rozdrażnienie. Nie będziesz mógł się skupić, a Twoja koncentracja będzie znacznie zmniejszona. Zwiększa się szansa zachorowania na różne choroby, np. cukrzycę, choroby serca czy nowotwory.

Do zdrowego snu potrzebne Ci jest również wygodne łóżko. Szczególnie polecamy materace sprężynowe. Taki produkt na pewno pomoże Ci się wyspać! Ważne jest również okrycie, więc polecamy zwrócić szczególną uwagę na kołdry. Wybierz tę najodpowiedniejszą dla siebie i ciesz się zdrowym i przyjemnym odpoczynkiem!